Poziomy/
kryteria
|
Podstawowy
Prezentacja jest w fazie
początkowej
|
Prawie dobry
Prezentacja mimo dobrych części,
nadal wymaga poprawy
|
Dobry
Prezentacja jest dobra, ale mogłaby
być jeszcze lepsza
|
Zaawansowany
Prezentacja jest modelowa
|
Treść
|
Prezentacja nie zawiera najważ-niejszych informacji.
|
Brakuje niektórych ważnych informacji lub nie są one
uzupełnione o interesujące szczegóły.
|
Zawarto wszystkie najważniejsze informacje uzupełnione o
kilka intersujących szczegółów, co znacznie poszerzyło wiedzę słuchaczy.
|
Zawarto wszystkie najważniejsze informacje uzupełnione o interesujące szczegóły, co pozwoliło słuchaczom w pełni zrozumieć omawiany temat. |
Zastosowane myślenie i wyjaśnianie
|
Prezentacja nie wyjaśnia zagadnienia w sposób jasny, szczegółowy czy przekonujący. | Prezentacja pokazała, że uczeń tylko w ograniczonym stopniu zrozumiał
omawiane zagadnienie. Proponowane tezy są wyjaśnione niejasno i brzmią nieprzekonująco. |
Prezentacja, mimo małych pominięć, pokazuje, że uczeń dobrze zrozumiał
zagadnienie. Mimo jasnego sposobu wyjaś-niania, uczeń nie przekonał publiczności do swoich tez. |
Prezentacja pokazuje, że uczeń dogłębnie zrozumiał zagadnienie. Proponowane przez ucznia tezy brzmią logicznie i przekonująco. |
Plan pracy i podział na części,
słownictwo
|
Brakuje rozpoczęcia, które mogłoby zaciekawić odbiorców. Główne części prezencji są nieuporządkowane. Brakuje wyraźnego zakończenia prezentacji. Uczeń nie opanował najważniejszych terminów związanych z tematem prezentacji. |
Rozpoczęcie niejasno przedstawia cel prezentacji lub nie zaciekawia
słuchaczy. Główne części prezentacji są uporządkowane w sposób, który nie ułatwia zrozumienia tematu. Zakończenie prezentacji jest niejasne i nie przestawia podsumowania najważniejszych części. Uczeń używa niewielu terminów związanych z tematem prezentacji. |
Rozpoczęcie przedstawia cel prezentacji, ale nie zaciekawia. Główne części prezencji są wyraźnie uporządkowane i wynikają z siebie nawzajem. Zakończenie prezentacji zawiera podsumowanie najważniejszych części. Mimo nielicznych wyjątków, użyte słownictwo pasuje do tematu prezentacji. |
Rozpoczęcie jasno przedstawia cel prezentacji i od razu zaciekawia
słuchaczy. Główne części prezencji są wyraźnie uporządkowane, wynikają z siebie nawzajem i poparte są przykładami. Zakończenie prezentacji zawiera dokładne podsumowanie najważ-niejszych części. Uczeń stosuje bogate słownictwo pasujące do tematu prezentacji. |
Przedstawienie graficzne
|
Brakuje pomocy graficznych. | Przygotowane pomoce graficzne nie pomagają zrozumieć lub niepotrzebnie komplikują omawiane zagadnienie. | Przygotowane pomoce graficzne pasują do tematu prezentacji, ale są niedość dobrze wkomponowane w całość prezentacji. | Przygotowane pomoce graficzne wyraźnie wiążą się z tematem prezentacji, są dobrze wykonane oraz pomagają publiczności w zrozumieniu treści prezentacji. |
Sposób wygłoszenia prezentacji
|
Uczeń słabo panuje nad tonem, siłą głosu czy dość wyraźnym wypowiadaniem
słów prezentacji. Uczeń nie wykazał się kreatywnością przygotowując lub wygłaszając prezentację. Uczeń był wyraźnie zdenerwowany i niezainteresowany wygłaszaną przez siebie prezentacją. Prezentujący nie utrzymuje kontaktu wzrokowego z pub licznością. W trakcie przezentacji, uczeń słabo panował nad mową ciała czy gestykulacją. |
Uczeń nie zawsze wyraźnie wypowiada słowa i robi częste przerwy. Uczeń w ograniczony sposób wykazał się kreatywnością przygotowując lub wygłaszając prezentację. Uczeń nie dość dobrze rozumie treść prezentacji, przez co wydaje się być zdenerwowany i rozkojarzony. Prezentujący utrzymuje sporadyczny konakt wzrokowy z publicznością. Mowa ciała ucznia i gestykulacja nie pasują do treści lub w ogóle nie wy-stępują w trakcie prezentacji. |
Uczeń mówi donośnym głosem i poprawia się, ilekroć źle coś wymówi. Choć widać kreatywność ucznia, to nie zawsze pasuje ona do treści prezentacji. Uczeń dobrze rozumie treść pre-zentacji, ale mimo to gdy ją przed-stawia jest zdenerwowany. Prezentujący utrzymuje kontakt wzrokowy z publicznością przez prawie cały czas. Mowa ciała ucznia i gestykulacja choć są dopasowane do treści, to czasem sprawiają wrażenie sztucznych bądź wymuszonych. |
Uczeń mówi w sposób donośny i wyraźny, przez co publiczność nie ma
problemu z rozumieniem prezentacji. Kreatywność ucznia pozwala na utrzymanie zainteresowania publiczności przez cały czas trwania prezentacji. Uczeń prezentuje pewność siebie w opanowaniu tematu. Przez cały czas prezentujący w sposób perfekcyjny utrzymuje kontakt wzrokowy z publicznością. Mowa ciała ucznia i gestykulacja świadczą o zapale i energii, jaką uczeń wkłada w prezentowany materiał. |
Za realizację każdego elementu
tabeli uczeń może otrzymać od 1 do 4 punktów.
Skala oceniania
20 – 18 celujący
17 – 14 - bardzo dobry
13 – 10 - dobry
9 – 7 - dostateczny
6 – 5 – dopuszczający
4 – 0 - niedostateczny