Ocenianie



Poziomy/
kryteria
Podstawowy
Prezentacja jest w fazie początkowej
Prawie dobry
Prezentacja mimo dobrych części, nadal wymaga poprawy
Dobry
Prezentacja jest dobra, ale mogłaby być jeszcze lepsza
Zaawansowany
Prezentacja jest modelowa
Treść
Prezentacja nie zawiera najważ-niejszych informacji.
Brakuje niektórych ważnych informacji lub nie są one uzupełnione o interesujące szczegóły.
Zawarto wszystkie najważniejsze informacje uzupełnione o kilka intersujących szczegółów, co znacznie poszerzyło wiedzę słuchaczy.
Zawarto wszystkie najważniejsze informacje uzupełnione o interesujące szczegóły, co pozwoliło słuchaczom w pełni zrozumieć omawiany temat.
Zastosowane  myślenie i wyjaśnianie
Prezentacja nie wyjaśnia zagadnienia w sposób jasny, szczegółowy czy przekonujący. Prezentacja pokazała, że uczeń tylko w ograniczonym stopniu zrozumiał omawiane zagadnienie.
Proponowane tezy są wyjaśnione niejasno i brzmią nieprzekonująco.
Prezentacja, mimo małych pominięć, pokazuje, że uczeń dobrze zrozumiał zagadnienie.
Mimo jasnego sposobu wyjaś-niania, uczeń nie przekonał publiczności do swoich tez.
Prezentacja pokazuje, że uczeń dogłębnie zrozumiał zagadnienie.
Proponowane przez ucznia  tezy brzmią logicznie i przekonująco.
Plan  pracy i    podział na części, słownictwo 
Brakuje rozpoczęcia, które mogłoby zaciekawić odbiorców.
Główne części prezencji są nieuporządkowane.
Brakuje wyraźnego zakończenia prezentacji.
Uczeń nie opanował najważniejszych terminów związanych z tematem prezentacji.
Rozpoczęcie niejasno przedstawia cel prezentacji lub nie zaciekawia słuchaczy.
Główne części prezentacji są uporządkowane w sposób, który nie ułatwia zrozumienia tematu.
Zakończenie prezentacji jest niejasne i nie przestawia podsumowania najważniejszych części.
Uczeń używa niewielu terminów związanych z tematem prezentacji.
Rozpoczęcie przedstawia cel prezentacji, ale nie zaciekawia.
Główne części prezencji są wyraźnie uporządkowane i wynikają z siebie nawzajem.
Zakończenie prezentacji zawiera podsumowanie najważniejszych części.
Mimo nielicznych wyjątków, użyte słownictwo pasuje do tematu prezentacji.
Rozpoczęcie jasno przedstawia cel prezentacji i od razu zaciekawia słuchaczy.
Główne części prezencji są wyraźnie uporządkowane, wynikają z siebie nawzajem i poparte są przykładami.
Zakończenie prezentacji zawiera dokładne podsumowanie najważ-niejszych części.
Uczeń stosuje bogate  słownictwo pasujące do tematu prezentacji.
Przedstawienie graficzne
Brakuje pomocy graficznych. Przygotowane pomoce graficzne nie pomagają zrozumieć lub niepotrzebnie komplikują omawiane zagadnienie. Przygotowane pomoce graficzne pasują do tematu prezentacji, ale są niedość dobrze wkomponowane w całość prezentacji. Przygotowane pomoce graficzne wyraźnie wiążą się z tematem prezentacji, są dobrze wykonane oraz pomagają publiczności w zrozumieniu treści prezentacji.
Sposób wygłoszenia prezentacji 
Uczeń słabo panuje nad tonem, siłą głosu czy dość wyraźnym wypowiadaniem słów prezentacji.
Uczeń nie wykazał się kreatywnością przygotowując lub wygłaszając prezentację.
Uczeń był wyraźnie zdenerwowany i niezainteresowany wygłaszaną przez siebie prezentacją.
Prezentujący nie utrzymuje kontaktu wzrokowego z pub licznością.
W trakcie przezentacji, uczeń słabo panował nad mową ciała czy gestykulacją.
Uczeń nie zawsze wyraźnie wypowiada słowa i robi częste przerwy.
Uczeń w ograniczony sposób wykazał się kreatywnością przygotowując lub wygłaszając prezentację.
Uczeń nie dość dobrze rozumie treść prezentacji, przez co wydaje się być zdenerwowany i rozkojarzony.
Prezentujący utrzymuje sporadyczny konakt wzrokowy z publicznością.
Mowa ciała ucznia i gestykulacja nie pasują do treści lub w ogóle nie wy-stępują w trakcie prezentacji.
Uczeń mówi donośnym głosem i poprawia się, ilekroć źle coś wymówi.
Choć widać kreatywność ucznia, to nie zawsze pasuje ona do treści prezentacji.
Uczeń dobrze rozumie treść pre-zentacji, ale mimo to gdy ją przed-stawia jest zdenerwowany.
Prezentujący utrzymuje kontakt wzrokowy z publicznością przez prawie cały czas.
Mowa ciała ucznia i gestykulacja choć są dopasowane do treści, to czasem sprawiają wrażenie sztucznych bądź wymuszonych.
Uczeń mówi w sposób donośny i wyraźny, przez co publiczność nie ma problemu z rozumieniem prezentacji.
Kreatywność ucznia pozwala na utrzymanie zainteresowania publiczności przez cały czas trwania prezentacji.
Uczeń prezentuje pewność siebie w opanowaniu tematu.
Przez cały czas prezentujący w sposób perfekcyjny utrzymuje kontakt wzrokowy z publicznością.
Mowa ciała ucznia i gestykulacja świadczą o zapale i energii, jaką uczeń wkłada w prezentowany materiał.

Za realizację każdego elementu tabeli uczeń może otrzymać od 1 do 4 punktów.

Skala oceniania

20 – 18 celujący

17 – 14 - bardzo dobry

13 – 10 - dobry

9 – 7  - dostateczny

6 – 5 – dopuszczający

4 – 0 - niedostateczny